Sabtu, 12 Februari 2011

memikirkan yg terbaik salah ke?

Assalamualaikum..

jauh di sudut hati neronta-ronta ingin melepaskan kerinduan terhadap penulisan blog. masa memakan dan berjalan... tanpa menghiraukan perasaan dihati.. biarpon seluruh badan disakiti. penat! mengeluh?? oh jangan sekali-kali.. org ini dgn cabaran ini org itu dgn cabaran itu.. ^^. Allah akan ada sekiranya didalam hati kita mahukan DIA. dulu atie selalu rasa mcm rasa nak kan motivasi dan kuliah.. tapi tak dapat? huh. yeke? tapi sekarang bila tolong jalan Allah setiap masa ada je yg memanggil diri ini dtg ke kuliah.. ha? tgok.. kuasaNYA tiada siapa yg leh tandingi. awak, awak, ingat lagi x budak pondok??

hari nie dia suruh atie sharing dgn anda2 semua ttg.. BAKAL SUAMI.

menarik. gatai nooo..

er, ada satu kisah.. mngenai seseorang. yg telah ditanya mengenai perasaan hati..

L: em, awak2.. saya suka kat awak.. dah lama dah pendam perasaan ini. kena ckap jugak t rasa stress. (hahaha, tak leh blah..)

ciri2 lelaki tersebut.. sembahyang tak cukup. mahukan perempuan solehah, tahu asas-asas agama, lepasan diploma, kacak.

ciri2 perempuan tersebut.. masih perlukan bimbingan, berjinak-jinak dgn dunia wanita solehah, cepat terpengaruh, jiwa bergelora

dalam hati perempuan tu.. aku mahukan seorang lelaki yg mahu membimbingku!! emm.. solat tiang agama. kalau yg 5 ditinggalkan? mcm mana dgn diriku nanti. aku bukan seorang wanita yg kuat.. kalau dia tak bgun, saban hari aku takut jiwaku juga goyah.. aku baca Al-Quran tu boleh, tapi kalau.. tajwid entah kemana. nanti agak-agak dia boleh tak ajar aku? aku mahukan itu.. mahukan rumah dialunkan dgn ayat-ayat yg mndekatkan aku dgn Allah.. aku teringin sekali seorang lelaki yg mampu memberiku jalan utk aku beringan kesyurga bersama dia.

diploma? susah kalu difikirkan mngenai ini.. kelulusan ini jga kdg kala membawa seribu makna utk menyara hidup bekeluarga. anak-anak itu rezeki. tapi sekiranya tidak mampu utk menyara bukankah itu satu masalah bg anak-anak. dibiarkan terbiar? huh.. kdg2 cara pemikiran ini bgku salah.. tapi adakalanya terpaksa aku berfikir.. kalau membuat family planing salahkah? erm.. terlalu jauh otak ku berligat.

usah bertanya beribu kali.. bg budak pondok ini.. yg utama adalah solatmu.. solat mu menjaga imanmu.. perubahan itu perlu.. setiap manusia inginkan seorang bakal dr golongan yg baik-baik. tapi andai takdirnya... tak siapa bisa mengubah, tapi utk budak pondok ini layakkah dia bercita-cita utk memiliki seorang suami yg kuat agamanya.. plg kurang paling tidak.. menjaga solat wajibnya dengan sempurna.

membina sebuah masjid. bukan semudah memetik jari. tapi dia perlukan... fikirkan baik buruk nya..dan merancang sesuatu, tetapi layakkah seorang perempuan yg baru berjinak jinak itu memliki seorang suami yg sebegitu.. dipanjatkan doa saban hari, tapi yg akan berlaku nanti, tak siapa yg mngetahui... em..

lelaki. susahkan kamu hendak memenuhi? mnjaga solat. yg 5. hanya 5. tidak merokok. ya. katakan tidak.. kamu tidak lansung kelihatan macho atau hensem ketika menghembuskan asap rokok itu. tapi seperti seorang yg membunuh org yg dicintai dr belakang.. erm..


bersambung.....
ingin sekali seperti ini.

13 comments:

s a r berkata...

salam :)

nice post! hee..

tak salah kiranya kita ingikan yang terbaik dalam hidup apatah lagi apabila ianya melibatkan penyatuan antara lelaki dan perempuan dalam memenuhi fitrah hidup. Hakikat yang satu kita pegang dalam hidup ini, nobody's perfect. Am i right? huu :)

"inginkan yang terbaik untuk hidup kita sendiri, maka perbaikilah diri kita sendiri sebelum kita inginkan yang terbaik bagi diri kita" ~pesan seorang sahabatku. hehe..

ada betulnya kan? hmm.. :)

as a muslimah, sudah pasti kita inginkan seorang yang dapat membimbing kita, lebih dari kita sendiri.

zuriat. zuriat yang baik mestilah datangnya juga dari rahim dan perempuan yang baik2 kan? no wonder la if lelaki tu jahat atau kurang sembahyang macam mana sekalipun, mereka masih inginkan zuriat yang terbaik kelak.

InsyaAllah, Allah menjadikan perempuan yang baik bagi lelaki yang baik, begitulah jugak sebaliknya kan? :)

~maaf, terlebih bebel pula di entry anda ni. hehe. salam.

Kakzakie berkata...

Assalamualaikum,

Dikatakan lelaki itu mempunyai asas-asas agama hanya solat tak cukup 5. Wanitanya pula mahu mencari yg boleh membimbing. Ini masih boleh diperbaiki antara keduanya walau disatukan Bila asas agama dah ada dan masing-masing punya kesderan betapa tingginya nilai murni keluarga Islam, ia masih boleh dilakukan kerana dimana-mana masjid/surau sentiasa ada tazkirah utk mendalami ilmu agama. Sama-sama kena berusaha. Insya-Allah akan beroleh zuriat yang soleh/solehah....

s a r berkata...

salam kakzakie!

i like your comment actually.. huu
:)

Profesor Adab berkata...

Mukjizat Balaghah Al-Quran & Sejauh Mana Kemampuan Kalam Arab Menandingi Kalam Allah
www.rosemujahid.blogspot.com

+akufobia+ berkata...

lengkap kan diri kita dengan yang baikbaik.IA dia lengkap kita dengan pasangan yang baikbaik.aleale.

Bijen M. berkata...

Simptom seorang lelaki itu betul-betul komited nak kahwin, dia makin giat menimba ilmu agama sama ada di masjid, surau, radio dan sebagainya.
Oh.
Ciri lelaki yang insyaAllah terbaik, solat 5 waktu berjemaah di masjid.
Ciri-ciri lain belakang cerita.
Yang itu dahulu.
:)

di sebalik wajahku.. berkata...

yup.. kesimpulan..

kalau kita rasa kita dah cuba yg terbaik utk jd yg baik2.. no wonder nak risau ttg jodoh yg baik2.
kalau Allah mmberikan jodoh yg tak baik, kita harus igat itu juga satu ujian. Orang yg beriman apabila diberi ujian dia tidak mudah melatah malahan sabar dan yakin ttg qada qadar yg kita tak thu makna disebaliknya.. ^^.

bila on time masa yg tiba, baru lah bole beria-ria nak cari. oke?? bole ke.. conclusion mcm tu. hehhehehe

+akufobia+ berkata...

berserah.aleale.

Bijen M. berkata...

Bila masanya tiba, dia akan datang sendiri.
Allah SWT tahu bila masanya.

Uchi kay-f @hmad berkata...

jgn tinggalkn solat itu yg asas...

slmt meraih cinta...

Ibnu Mutalib berkata...

maaf, lambat mengomen.
berikan syrat.kalau pun tak ikhlas,mungkin mampu mengubah.
pernah dgr kan kisah seorang lelaki pencuri yang nak menikah dgn anak pak imam, tapi akhirnya insaf dari mencuri kerana solat...

di sebalik wajahku.. berkata...

sy nak reQuest entry pasal pencuri tu bole? i.mutalib

Azree berkata...

Andai telah ada di hati untuk berubah, pasti jalan akan tersedia.

Yang tinggal hanyalah kemahuan jasad untuk ke arahnya.

Terima kasih dengan info sangat berguna ini.

;)

Related Posts with Thumbnails