Rabu, 29 September 2010

cik..minta seringgit cik.. anak-anak2 sy nak mnum susu.. ;(


tak rugi pon..syg
hulurkan tangan...

bila nampak terus monolog dlm hati, makcik2 sy datang!!!
ASSALAMUALAIKUM...

Sekarang musim hujan... sejukkk!! jgn lupa bwak pyung eh.. ari sabtu yg lepas, atie pergi pasar malam dgn sahabat baik atie, cik finie.. waktu tu mendung.. tp.. selepas bbrape minit ketika, hujan trun dgn lebatnya.. sebaiklah, cik finie yg rajen bwak payung.... atie teringat akan sesuatu.. sempat lg atie bermonolog, "mana pergi peminta sedekah???"

Teringat kata-kata umi di rumah.. kalau ada sapa-sapa dtg umah minta duit atau jumpa kat pasar2 minta sedekah.. itu adalah pemberian ALLAH kepada kita.. ha??? nape... tertanya-tanya.

Kita dunia.. nie.. byak dah ke, amal jariah tuk bwak ke akhirat?? ALLAH dah tahu takdir kita, liku-liku hidup kita, masa depan hidup kita.. DIA MAHA MENGETAHUI.. pernah tak anda terfikir, DIA menghantar seorang insan yg kita gelar peminta sedekah.... adalah utk mnambah amal jariah kita.. bermonolog lagi atie dlm hati, "diorg boleh jalan, boleh bergerak..ape susah2.. cari keje.. usaha lah.." oke2..

Sekarang nie... muhasabah diri.. berada di situasi.. seorang ibu tua... dtg.." cik..minta seringgit cik.. anak-anak2 sy nak mnum susu.. lame dh diorg tak mnum.. tlonglah cik" em.... hanya dua perkara je jd pilihan bg atau tidak.. ok.. cuba kita ambik takmo takmo (tak bg).. ada effect tak?? for surely, SERBA SALAH akan wujud... korang teringat-ingat.. haaaa.. ok, cu ambik bagi!! effect dier?? wahhh.. ALHAMDULILLAH syukur.. dapat mmbantu ^^, hdup rasa hepi....

Dalam surah al-Munafiqun, ayat 10, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum sampai ajal maut seseorang dari kamu, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan berkata: Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya jika Engkau lambatkan kedatangan ajalku sekejap lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang yang soleh”.

ha...sesal dulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna.. biar je, peminta sedekah itu nak tipu pon.. kita tak rugi lansung.. malah.. untung yg dtg ^^,

Faedah bersedekah di akhirat ialah seseorang itu akan mendapat naungan daripada panas terik di padang Mahsyar dan mendapat pendinding daripada api neraka. WALLAHUALAM.. Walau apa pun fadhilat dan faedahnya, itu adalah hak dan kekuasaan Allah untuk membalasnya. Insya’allah usaha dan tindakan kita yang mulia (amal soleh) yang ikhlas akan dinilai sewajarnya oleh Allah SWT.

Waktu nak bg tu...Senyum.. ^^, cik..ambil nie.. (ayat atie aja, hehehehe..) selagi terdaya apa salahnya membantu.. atie pon cuba utk mmperbaiki diri.. ^^, byak lg kekurangan.. sama-samalah kita berada dijalan yg BENAR!! ALLAHUAKHBAR!!

Wassalam..

p/s: dlm mse esok..smpailah lah ahad malam tu.. atie hilang kejap.. sibuk skit..huhuhu.. jumaat de kuiz braille, pastu ptg tu camping ^^, 3 hari 2 malam... jgn rindu-rinduan.. semoga post nie mmbawa manfaat. =)

8 comments:

iqbalsyarie berkata...

sangat setuju dengan artikel ini :)

Entry Baru:
-Sibuknya dunia!
-Is it really a matter if a women can't pregnant?

ibnu ghazali berkata...

datang untuk drop comment..

mereka itu ladang akhirat,
yang penting kita ikhlas..

what u give,u get back,
insyaAllah~

di sebalik wajahku.. berkata...

terima kasih iQbal! ^^,

di sebalik wajahku.. berkata...

yes, yg tu yg utama..
sy just nak change mind..nak suh mereka fikir positif.. sbb Allah dh bg peluang kpd kita ^^, jd kena guna dgn sebaik-baiknya..

anayilz berkata...

"erti hidup pada memberi...dan memberi mesti dengan kasih sayang..tanpa kasih sayang memberi adalah beban dan benci" :)

Lepat berkata...

Lepat pun setuju gak..100 peratus..tak salah kalau kita sedekah mengikut kemampuan kita yang ada.Ada banyak manfaatnya nanti.

di sebalik wajahku.. berkata...

fatin: good advice! ^^,

lepat:yupp.. t bwakla duit lebih eh g pasar mlam.huhhuhu

Tanpa Nama berkata...

yyb t rdm o, [URL=http://www.evansporn.com]sex clips[/URL]. nwe e, qba nmgeko|ubs qawobko q um om.

Related Posts with Thumbnails