Rabu, 3 November 2010

suka org puji atau suka org tegur??

ASSALAMUALAIKUM..


hari ini! ye.. atie telah dapat melawan nafsu.. kerana mampu memaksa diri ke library! dah berjaya! alhamdulillah.. sukar betul hendak melawan nafsu.. kan3 abis satu bab baca pon, atie bersyukur.. sebab mindset sekarang selalu fikir.. exam itu jauh!! em.. agaknya kena brainwash sedikit hati dan jiwa ini supaya selalu berfikir positif, bahawa study awal itu..bagus kerana ianya smart.. study last minute, itu study hard.. ada keburukannya disebalik kebaikannya. ^^.em. lepas dah takleh hadam..pembacaan atie. berjalan-jalanlah ke kedai buku. mencari buku SOLUSI isu 25. sebab arinie dah msuk 3 aribulan 11.. hee~ terlihat lah pulak.. buku tautan hati.beli jugak.. atie2.. pantang jumpa kedai buku..ish2.

ok2.. mukadimah nya terlalu panjang.. isi yg sebenarnya tak msuk2 lagi.hehehehehe.. nie atie nak tnya. korang suka kena puji ke.. kena tegur@ kena cela?? haaa... jwab2 atie nak kongsi lagi ilmu baru..utk kamu2 yg atie syg.

mesti ramai nak org puji dia cantik arinie kan3.. ^^. yela2 kamu cantik!

IMAM AL-GHAZALI dalam IHYA'ULUM al-DIN berkata, "sering kali manfaat yang kita dapat daripada celaan orang yang memusuhi kita, lebih banyak daripada manfaat yang kita dapat daripada teman-teman yang memuji kita."(ha..atie suka ayat nie!)

dah kena puji, malu2..pastu lahirlah sifat???

bangga!! mcm cik abg nie.. (ehehe, jgn marah ye..t cepat tua!)
^^. ya, pujian jauh lebih berbahaya daripada celaan. Ia lebih manis, namun mengandungi racun yang boleh merosakkan hati manusia. semakin terbiasa seseorang mendengar pujian, semakin hatinya tertutup daripada kebenaran. pada waktu ini, ia tidak akan pernah tersedar daripada kekurangan dirinya apalagi tergerak untuk megubah dan memperbaikinya. tanda seseorang sangat hina di mata ALLAH, ALLAH membiarkannya tenggelam dalam pujian.


olololo..ajuk!ajuk! mama kata sy huduh..heee~

pastu mulalah..bergenang airmata..kan3..


sebaliknya, celaan memang pahit namun ia berisi ubat yang akan mengubah hidup kita menjadi lebih sempurna. syaratnya kita mesti pandai mengubah celaan itu menjadi pembakar semangat seperti yang dilakukan oleh tokoh2 berjiwa besar.

ok! kita ambik contoh..

IBNU SINA, suatu hari seseorang mencela IBNU SINA kerana ia tidak menghafal AL-QURAN. Mendengar celaan itu, IBNU SINA menjadi amat malu dan marah. Beliau lalu terdorong untuk menghafal AL-QURAN, dan beliau melakukan dalam satu malam sahaja! Padahal sebelum ini beliau hanya menghafal Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Al-Nas sahaja. kagum tak??? WALLAHULAM..

SIBAWIH, seorang yang terkanal dalam perkembangan bahasa ARAB. dahulunya, Sibawih nie hnaya seorang pemuda biasa. satu hari 2, apabila belajar hadis beliau tersilap baca. satu lafaz yang harus dibaca mansub, ia baca marfu'. Hammad mengherdiknya dihadapan orang ramai, "engkau keliru, wahai Sibawih!" hedikan itu sangat berkesan dihati lalu bertekad, "Aku akan menuntut sebuah ilmu yang dapat menjangkau daripada disalahkan oleh orang lain." jadi, Sabawih pergi ke Al-Khalil bin Ahmad..untuk belajar bahasa ARAB. beliau belajar bersunggguh-sungguh hingga namanya dikenali sebagai tokoh bahasa Arab terbesar sepanjang sejarah.

dapat tak pengajaran?? puji ini boleh sekiranya kena pada situasi.. tapi janganlah kita dibuai-buai sehingga bangga yg menyebabkan kita lupa diri dan menyebabkan ALLAH murka. celaan.. itu menyakitkan.. tapi sekiranya dipandang dr sudut postif yang boleh dijadikan pendorong semangat untuk kita berubah kearah kebaikan.. kemarahan itu harus dijaga kerana sewaktu ini syaitan datang menghasut menyebabkan hilang pertimbangan. sekiranya ada yang mencela.. bersyukurlah.. kerana ALLAH menghantarkan seseorang supaya kita tidak alpha..dengan syurga dunia. kan..3

p/s: alhamdulillah! arinie best sebab dapat mkan cheese n choc cake serta cream puff.. em.. di ulik2 pula dengan buku tautan hati yg baru dibeli serta buku solusi dihati ^^. hoho. sy juga memerlukan nasihat..dr anda. celaan juga sy terima dengan hati yg terbuka. 0.o hehe

wassalam.

4 comments:

one2paii berkata...

gua suke kena puhji..gua kan pemalu..hehe

di sebalik wajahku.. berkata...

amboiiii. papai c pengkarut.hehehe

iqbalsyarie berkata...

sangat suka dengan kisah Ibnu Sina tu.. walaupun kesahihan kisah itu diragui, tapi paling kurang ia juga menaikkan semnagat saya :)

di sebalik wajahku.. berkata...

Alhamdulillah.. YA ALLAH, jadilah sahabatku ini sekuat IBNU SINA. insyaALLAH.

Related Posts with Thumbnails