Sabtu, 25 September 2010

kita ikot syarat nie dulu..pastu jom wat maksiat..


jgn lupa pada yg ESA


bersyukur ttg nikmatNYA


yes!!setuju 100%

ASSALAMUALAIKUM..
Betol tak atie tepati janji nak post arie sabtu?? hehehehe.. ari KHAMIS... atie kelas dr 8pg sampai 10 malam.. senget bahu ni bwak byak buku.... rase bdan bongkok skit kebelakang..hahahaha, *gurau jerk. smlam.. atie kelas dr kul 3 smpai la 10 stgah mlam.. uishh.. pening dah.... kul 11 lebih ag atie dh tido.. letih2.. ari kamis tu atie ade kuiz..killer subjek lak tu.. PHYSICAL CHEMISTRY.. nak pecah tempurung otak.. tapi.. rase je lbih.. fizikal nyer..atie tgok tak pecah2 pon, retak pon tak.. Alhamdulillah..waktu kuiz tu diterangkan hati... best sgat2.. kwan2.. nak tnya.. korang blaja sbb nak dpat markah tinggi eh?? salah tu niat tuan hamba... atie just nak wat peringatan skit... TUKARKAN NIAT, BeLAJA KERANA ALLAH.

Atie nie.. bila nak start nie.. ckap sal tajuk maksiat nie.. hehehehe.. sabo2.. teringin la tuh wat perkara negatif,, adushhh.. tak baik lah kwan2.. tapi kalu buat bole2... tapi wajib ikot syarat nie dulu.. jom.. tambah ilmu:


Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia berkata:

"Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong berikan aku nasihat."

Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim berkata:

"Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."

Lelaki itu dengan tidak sabar-sabar bertanya.

"Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

Ibrahim bin Adham berkata:

01."Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan memakan rezeki-Nya."

Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata:

"Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah?

"Ya!" tegas Ibrahim bin Adham.

"Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"

02."Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumi-Nya!

Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati.

Ibrahim kembali berkata kepadanya:

"Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang ketiga. Ibrahim menjawab:

03."Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!"

Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata:

"Wahai Ibrahim, ini nasihat macam mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?"

"Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim.

Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.

Ibrahim melanjutkan:

04."Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh"

Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar dan berkata:

"Wahai Ibrahim , mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku?"

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"

"Baiklah, apa syarat yang kelima?"

Ibrahim pun menjawab:

05."Wahai Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya."

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata:

"Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini aku ingin bertaubat kepada Allah." katanya sambil teresak-esak.

haaa...ikot syarat nie dulu.. baru lepas.. bole??? huhuhu.. atie surrender awal.. sahabat2 sekalian.. kita kan hambaNYA yg kerdil dan lemah.. ALLAH MAHA ESA..LAGI BERKUASA.. dekatilah diri kepadaNYA.. amal makruf nahi mungkar!! ingat tu.. ^^,

p/s: terasa nikmat ALLAH dlm beberapa hari nie... huhuhu ALHAMDULILLAH!!

7 comments:

FaizalSulaiman berkata...

terima kasih atas nasihat2 ni ya!

anayilz berkata...

gerenti xbleh.wuwuwu.='(

di sebalik wajahku.. berkata...

faizal: same2.. kita saudara msti brkongsi ^^,
fatin: yap.. gerenti!!

humbleyat berkata...

hmm..tajuk yang kontroversi...dr td nak bc bru dpt loading kot;-)
nak wat signature tu klik kat (http://www.mylivesignature.com/mls_menu.php) and ikut next step die yerk..

di sebalik wajahku.. berkata...

tQ akak..
hehehehe.... sy ske wat org trkejot

Mohd Yusuf berkata...

bagus nie...
Mmg xleh buat maksiat klau mcm...
Post akan dtg, bg contoh maksiat yg kta selalu buat...

di sebalik wajahku.. berkata...

cth maksiat?? oke2.. kalu ade idea t

Related Posts with Thumbnails